maandag 14 april 2014

Stageweek - woensdag 9 april

Na het opstaan volgende de dagelijkse ochtendzege. Tijdens de ochtendzege werd ons verteld dat er een misverstand gebeurd was bij de bakker die onze broden elke dag kwam leveren. Er waren dus geen broden… We kregen allemaal een klein beschuitje en vertrokken met toch wat honger naar school. Er was opnieuw een vlaggenparade waarna de lessen begonnen. Het eerste lesuur was hoofdrekenen. Het was een herhalingsles dus de oefeningen zouden normaal vlot moeten verlopen. Bij de tweede oefening ging het mis. De leerlingen moesten de opgegeven tijd omzetten naar digitale tijd. Dat ging zeer moeizaam… Ik begon dus stap voor stap opnieuw. Ik tekende enkele klokken op het bord waarop de leerlingen de juiste tijd moesten noteren. Zo ging ik telkens verder tot het uur werd omgezet naar het digitale uur. De verdere oefeningen verliepen toch wat moeizaam. Maar het lukte wel!




De volgende les was Nederlands. We hebben gewerkt met een tekst over ‘bacillen’. De tekst werd uitgelegd en de moeilijke woorden werden eruit gehaald. Vervolgens haalde ik de tekening van de vogel in de vogelkooi tevoorschijn om de voorzetsels uit te leggen. De leerlingen waren er vlug mee weg. Ook het meewerkend voorwerp kwam aan bod tijdens deze les. Na de les hing ik de geziene leerstof omhoog aan de muur. Na de pauze vertelde ik de leerlingen dat de prenten omhoog moesten blijven hangen zodat ze er altijd naar konden kijken wanneer ze iets niet goed meer wisten. Ook de leerkracht was er blij mee. Hopelijk blijft het hangen! Tijdens de pauze hing ik ook de tekeningen van de Barmhartige Samaritaan omhoog.






Na de les Nederlands kwam de tekenleerkracht naar de klas. De leerlingen kregen allemaal een wit blad en moesten daarop een tekening maken rond Pasen. Ze mochten vrij kiezen. Een wat rare manier van lesgeven. Er werd geen techniek uitgelegd, geen voorbeeld gegeven,… Er werden wel zeer mooie tekeningen gemaakt!







Na de pauze kwam een leerkracht de klas binnen om me 2 broodje te brengen. De bakker was klaar met het bakken van het brood. Helaas waren de broodjes belegd met zoute vis, wat ik absoluut niet lekker vond. Het was dus nog even afzien tot het middag eten. Ik ging dan maar vlug verder met de lessen. Er stond nog een les natuur over het voedselweb, een leesles over de ossetong van Orula en een aardrijkskunde les over het klimaat in het Caribisch gebied op het programma. De lessen verliepen allemaal zeer vlot. De aardrijkskunde les vond ik echt leuk om te geven. Ik heb er een interactieve les van gemaakt waarbij de leerlingen veel konden antwoorden en reageren.






De juf overliep met mij nog mijn evaluatieformulier en gaf me de onderwerpen en boeken van de volgende dag. Ze vulde het volgende in op mijn blad:
1)   Wat heeft u als positief ervaren? Dat ze instaat is met de leerlingen te werken volgens het rooster. Zwakke leerlingen aan het praten te krijgen door vaak beurten te geven. Haar manier van lesgeven vind ik geweldig.
2)   Suggesties, tips: Veel te corrigeren hoef ik niet te doen. De meeste dingen doen ze op de juiste manier.

Om half 3 kregen we dan eindelijk ons middagmaal. Ik had echt verschrikkelijk veel honger. We kregen rijst met bonensaus. Ik vond het niet zo een geslaagde maaltijd waardoor ik nog steeds honger had… Na het eten ging ik opnieuw een middagdutje doen. Dat dutje duurde niet zo lang aangezien ik wakker gemaakt werd door de kindjes van het dorp die kwamen vragen of ze mochten kleuren. We hebben dus allemaal samen gezellig gekleurd in ons hutje.





Na de langere middagpauze was het weer tijd om aan onze voorbereidingen te beginnen. De leerkrachten hadden ons verteld dat het morgen de laatste stage dag al zou zijn omdat er geen geld meer was om de naft van de boten te betalen die de stagiaires elke dag naar hun stageschool brachten… Dat vond ik wel zeer jammer… Ik wou nog zoveel doen met de kindjes. Ik besloot dus enkele lessen te vervangen door een knutselactiviteit. Ik ging gekke mannetjes maken met de leerlingen. Samen met Nikki bereidde ik alles voor.





Na het voorbereiden was het tijd om te gaan baden. We namen ons was gerief en fototoestel mee naar de rivier. Het was een heerlijke verfrissing!








Na het wassen was het wachten tot er gefloten werd voor het avond eten. Dat duurde immens lang, want ik had nog steeds honger… Om 8 uur was het dan eindelijk tijd om te gaan eten. Gelukkig kregen we iets lekkers te eten. Er stond een broodje gezond op de menu. We kregen allemaal een broodje waar we ei, tomaten, komkommer en sandwich spread mochten opdoen. Het smaakte enorm. Na het eten hebben we samen nog gezongen en de avond afgesloten met het avondgebed. De volgende dag had ik corvĂ©. Samen met mijn groep was ik dus verantwoordelijk voor het eten. Na de avondzege moesten we nog even blijven om afspraken te maken. We kregen dan ook nog de opdracht om kip te pluimen die de volgende dag als ontbijt tussen de broodjes zou gelegd worden. Eens wat anders als dag afsluiter J. Daarna kroop ik wel vlug in mijn bed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten