De
volgende les was Nederlands. We hebben gewerkt met een tekst over ‘bacillen’.
De tekst werd uitgelegd en de moeilijke woorden werden eruit gehaald.
Vervolgens haalde ik de tekening van de vogel in de vogelkooi tevoorschijn om
de voorzetsels uit te leggen. De leerlingen waren er vlug mee weg. Ook het
meewerkend voorwerp kwam aan bod tijdens deze les. Na de les hing ik de geziene
leerstof omhoog aan de muur. Na de pauze vertelde ik de leerlingen dat de
prenten omhoog moesten blijven hangen zodat ze er altijd naar konden kijken
wanneer ze iets niet goed meer wisten. Ook de leerkracht was er blij mee.
Hopelijk blijft het hangen! Tijdens de pauze hing ik ook de tekeningen van de
Barmhartige Samaritaan omhoog.
Na de
les Nederlands kwam de tekenleerkracht naar de klas. De leerlingen kregen
allemaal een wit blad en moesten daarop een tekening maken rond Pasen. Ze
mochten vrij kiezen. Een wat rare manier van lesgeven. Er werd geen techniek
uitgelegd, geen voorbeeld gegeven,… Er werden wel zeer mooie tekeningen
gemaakt!
Na de
pauze kwam een leerkracht de klas binnen om me 2 broodje te brengen. De bakker
was klaar met het bakken van het brood. Helaas waren de broodjes belegd met
zoute vis, wat ik absoluut niet lekker vond. Het was dus nog even afzien tot
het middag eten. Ik ging dan maar vlug verder met de lessen. Er stond nog een
les natuur over het voedselweb, een leesles over de ossetong van Orula en een
aardrijkskunde les over het klimaat in het Caribisch gebied op het programma.
De lessen verliepen allemaal zeer vlot. De aardrijkskunde les vond ik echt leuk
om te geven. Ik heb er een interactieve les van gemaakt waarbij de leerlingen
veel konden antwoorden en reageren.
De juf
overliep met mij nog mijn evaluatieformulier en gaf me de onderwerpen en boeken
van de volgende dag. Ze vulde het volgende in op mijn blad:
1)
Wat
heeft u als positief ervaren? Dat ze instaat is met de leerlingen te werken
volgens het rooster. Zwakke leerlingen aan het praten te krijgen door vaak
beurten te geven. Haar manier van lesgeven vind ik geweldig.
2)
Suggesties,
tips: Veel te corrigeren hoef ik niet te doen. De meeste dingen doen ze op de
juiste manier.
Om half
3 kregen we dan eindelijk ons middagmaal. Ik had echt verschrikkelijk veel
honger. We kregen rijst met bonensaus. Ik vond het niet zo een geslaagde
maaltijd waardoor ik nog steeds honger had… Na het eten ging ik opnieuw een
middagdutje doen. Dat dutje duurde niet zo lang aangezien ik wakker gemaakt
werd door de kindjes van het dorp die kwamen vragen of ze mochten kleuren. We
hebben dus allemaal samen gezellig gekleurd in ons hutje.
Na de
langere middagpauze was het weer tijd om aan onze voorbereidingen te beginnen.
De leerkrachten hadden ons verteld dat het morgen de laatste stage dag al zou
zijn omdat er geen geld meer was om de naft van de boten te betalen die de
stagiaires elke dag naar hun stageschool brachten… Dat vond ik wel zeer jammer…
Ik wou nog zoveel doen met de kindjes. Ik besloot dus enkele lessen te
vervangen door een knutselactiviteit. Ik ging gekke mannetjes maken met de
leerlingen. Samen met Nikki bereidde ik alles voor.
Na het voorbereiden
was het tijd om te gaan baden. We namen ons was gerief en fototoestel mee naar
de rivier. Het was een heerlijke verfrissing!
Na het
wassen was het wachten tot er gefloten werd voor het avond eten. Dat duurde
immens lang, want ik had nog steeds honger… Om 8 uur was het dan eindelijk tijd
om te gaan eten. Gelukkig kregen we iets lekkers te eten. Er stond een broodje
gezond op de menu. We kregen allemaal een broodje waar we ei, tomaten,
komkommer en sandwich spread mochten opdoen. Het smaakte enorm. Na het eten
hebben we samen nog gezongen en de avond afgesloten met het avondgebed. De
volgende dag had ik corvé. Samen met mijn groep was ik dus verantwoordelijk
voor het eten. Na de avondzege moesten we nog even blijven om afspraken te
maken. We kregen dan ook nog de opdracht om kip te pluimen die de volgende dag
als ontbijt tussen de broodjes zou gelegd worden. Eens wat anders als dag afsluiter
J. Daarna kroop ik wel vlug in mijn
bed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten