maandag 14 april 2014

Stageweek - dinsdag 8 april

Vandaag ben ik opgestaan om half 7. Dat was al een veel beter uur. Om kwart voor 7 was er de ochtendzege waarna we 2 broodjes kip als ontbijt kregen.


Rond kwart voor 8 vertrokken we dan naar onze stageschool. Aangekomen groette ik mijn juffrouw en ging naar de klas om alles klaar te leggen. Om 8 uur kwamen de leerlingen gewoon naar boven. Er is enkel een vlaggenparade op maandag, woensdag en vrijdag. Na het gebed kon ik starten met mijn lessen. De eerste les was een taalles rond gezondheid. Een eerder vreemde les. De les ging over roken en de eerste sigaret. In het verhaal moedigde de ene jongen de andere jongen aan om een sigaret te roken. Op het einde van het verhaal waren beide jongetjes dus tevreden over hun eerste sigaret. Het verhaal heb ik zelf wat aangepast omdat ik vond dat deze les de leerlingen juist zou aanzetten om te roken. Ik maakte ervan dat de jongen (Radjen genaamd) de sigaret helemaal niet wou, gevolgd door een klasgesprek. Het tweede deel van de les ging over het spreekwoord ‘jong geleerd is oud gedaan’. De leerlingen kregen allemaal een blad dat in 2 helften verdeeld was. Op de ene helft stond ‘goede gewoonten’ geschreven en op de andere helft ‘slechte gewoonten’. De leerlingen moesten aan de hand van hun lesboek de goede en slechte gewoonten in de juiste kolom geschreven. Dit was een duo-werk. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk werkvormen in mijn lessen te steken. Dit was een succesvolle werkvorm. Zelf had ik de goede en slechte gewoonten op een groot blad geschreven dat ik dan zou omhoog hangen in de klas.








Het volgende lesuur was een geschiedenis. Ik moest het hebben met de leerlingen over de Portugezen in Afrika en Azië. Ik kon de les niet op een creatieve manier brengen omdat ik te weinig tijd had om me voor te bereiden. Het was dus hoofdzakelijk een les waarin ik de leerstof gedoceerd heb. Ik heb er wel de wereldkaart bijgehaald om de werelddelen en oceanen te herhalen. Ik heb de leerlingen ook België en Nederland laten zoeken en wat verteld over ons land. Na het theoretische gedeelte mochten de leerlingen per 4 werken aan de opdrachten die in het boek stonden. Het bleek dat de vragen toch te moeilijk waren voor de leerlingen dus hebben we ze na 10 minuten klassikaal opgelost en aan bord gebracht. Omdat ze zo goed meewerkten liep ik rond met mijn stickerboekje om iedereen een sticker te geven. Tijdens het rondlopen zag ik enkele mooie tekeningen van leerlingen. Ze hadden namelijk de opdracht gekregen om de wereldkaart over te tekenen. Echt mooi gedaan!




Na de geschiedenis les stond er een half uurtje rekenen op het programma. Tijdens de les kwamen de volgende oefeningen aan bod:
         - Getallen rangschikken van klein naar groot.
         - Getallen van elkaar aftrekken.
         - getallen delen.
         - Breuken vergelijken.
De oefeningen waarbij breuken moesten vergeleken worden gingen niet zo vlot. De leerlingen gingen niet spontaan de breuken gelijknamig maken. Stap voor stap zijn we wel tot de juiste oplossingen gekomen en begrepen de leerlingen het al veel beter. 


Na de rekenles stond er een lesje godsdienst op het programma. Ik las het Bijbelverhaal van de Barmhartige Samaritaan voor. Na het voorlezen van het verhaal kregen de leerlingen allemaal een tekenblad. Op elk blad had ik in een andere kleur geschreven: ‘Wanneer was jij een Barmhartige Samaritaan???’. De leerlingen moesten eens nadenken wanneer zij eens iets goed gedaan hadden voor anderen. Dan moesten geen grote dingen zijn. Je mama helpen met de afwas was ook al een goede daad. De leerlingen kregen stiften en begonnen eraan. Er kwamen mooie resultaten uit. Wanneer de tekeningen klaar waren kregen de leerlingen de kans om te vertellen wat ze getekend hadden. Na de les haalde ik al de tekeningen op want ik wou ze op een groot blad kleven en omhoog hangen in de klas.




Na de godsdienstles stond er nog een halfuurtje lezen op het programma waarna de tekenles volgde. De tekenles was mijn favoriete les van de dag. Ik ging eens iets nieuws uitproberen met de leerlingen. De leerlingen moesten hun stoel en tekenpotlood meenemen naar buiten. Buiten moesten ze allemaal een plekje zoeken in de schaduw. Het was de bedoeling dat ze een tekening gingen maken van hun eigen klas. De leerlingen vonden het echt super. Er zaten dan ook heel wat mooie tekeningen tussen!












Na de tekenles zat de schooldag erop. Mijn juf overliep de gegeven lessen nog met mij. Ze vulde mijn blad als volgt in:
1)   Wat heeft u als positief ervaren? Contact met de leerlingen is goed. Ze doet alles vriendelijk met de leerlingen. Ze biedt hulp waar er nodig is. Ze zet een beloning stempel voor de leerlingen.
2)   Suggesties, tips: /
Ik kreeg ook nog de onderwerpen voor woensdag en de bijhorende boeken en handleidingen mee naar huis. Het was een warme dag dus ik was blij dat we naar het kamp konden terug keren en een duik in het water nemen. Rond 14 uur kregen we als middagmaal kip in curry saus met rijst. Het smaakte me enorm. We kregen wel altijd veel te grote porties waardoor we een groot deel moesten weggooien… Na het eten deed ik een klein middagdutje waarna ik begon aan mijn lesvoorbereidingen. Iedereen maakte die namiddag een trip naar Nieuw Aurora. Elfi, Nikki en ik hadden dat dorp al bezocht en bleven dus in het kamp. Het was dus een rustig namiddagje. We hebben met ons drieën op een gezellige manier lesvoorbereidingen gemaakt. Ik moest de volgende dag les geven over de voorzetsels. Elfi heeft me geholpen met het tekenen van een vogel en een vogelkooi om de voorzetsels aan te leren. De theorie van meewerkend voorwerp heb ik net als het lijdend voorwerp op een groot blad geschreven dat ik kan kon omhoog hangen in de klas. Zo werd de klas beetje bij beetje aangekleed. Ik kleefde ook de tekeningen rond de Barmhartige Samaritaan op een groot blad.







Rond 8 uur waren de andere stagiaires terug van hun uitstapje naar Nieuw Aurora. Om half 9 werd er gefloten voor het avondeten. We kregen een broodje met worst ertussen en als dessert popcorn. Om half 10 kropen we in ons bedje. Na een vermoeiende maar echt leuke dag. Het les voorbereiden is hier zo anders dan bij ons. Weken op voorhand lopen we al te stressen over die vele lessen die op tijd moeten klaar zijn, dat alles perfect voorbereid is,… Hier krijgen we de onderwerpen maar de dag ervoor en moeten we het doen met veel minder middelen. Maar ik probeer er zoveel mogelijk werkvormen en leuke dingen tussen te steken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten