Maandag
7 april ging onze wekker af om kwart voor 6 omdat het normaal gezien om kwart
over 6 ontbijt was. We maakten ons snel klaar zodat we zeker op tijd aan het
ontbijt stonden. Helaas waren we alweer vergeten rekening te houden met het
Surinaamse tempo… Het ontbijt kwam er pas tegen kwart voor 7. Ik besloot dus
van de volgende dag in mijn bed te blijven liggen tot half 7 J. Als ontbijt kregen we een broodje
met kip en een broodje met sardien. Het was wel een lekker ontbijt. We waren
dus klaar voor onze eerste stagedag. Om 7 uur vertrok iedereen met de boot naar
haar stage dorp. Mijn groep moest pas tegen half 8 te voet vertrekken. Rond
kwart voor 8 kwamen we op de school aan. De traditie hier in op de Surinaamse
scholen is om de dag te beginnen met de vlaggenparade. Een moment van rust
waarbij de Surinaamse vlag gehesen wordt terwijl het volkslied gezongen wordt.
Daarna ging iedereen rustig naar de klas.
Aangekomen
in de klas maakten de leerlingen het opnieuw rustig om de dag te starten met
het ochtendgebed waarna de lessen konden beginnen. Ik nam achteraan in de klas
plaats om de eerste lesuren te observeren. Wat me opviel tijdens de observatie
was dat de juf vertelde en de leerlingen gewoon luisterden. Er was niets van
interactie te merken… De eerste les was een godsdienst les. De juf nam de
bijbel erbij en las gewoon een verhaal voor. Na het verhaal werd het verhaal
niet besproken of werden er geen vragen gesteld. Er werd gewoon overgegaan naar
de volgende les. De volgende les was een muziekles. Op school was er een
muziekleerkracht aanwezig (die ook de tekenleerkracht was) die de muzieklessen
verzorgde. Bij het binnenkomen noteerde de leerkracht het volgende lied op het
bord die de leerlingen noteerden in hun muziekschrift:
Verzwakt
door vele zonden
Verzwakt
door vele zonden, kom ik tot u.
O
Jezus zie mijn wonden, genees ze nu.
Ik
heb u vaak verraden door grote schuld.
Verlos
mij van het kwade zo lang geleed.
Ik
hoor uw woorden klinken vol diepe gloed.
Wie
dorst heeft kome drinken, mijn Godd’lijk bloed.
Ik
wil uw honger stillen met hemels brood.
Och
wil toch niet verspillen, wat ik u bood.
Wanneer
de leerkracht het lied 1 keer voorgezongen had, was het de beurt aan de
leerlingen. De leerlingen zaten direct in het juiste ritme en zongen op de
goede toon. Het was echt super goed gezongen, en dat van de eerste keer.
Vervolgens werden de zinnen van het lied besproken en was de muziekles gedaan.
Vanaf 9 uur was het mijn beurt om les te geven.
De
eerste les die ik moest geven (van 9u00 tot 9u30) was een taal les rond het
lijdend voorwerp. Ik herhaalde de theorie en maakte vervolgens de oefeningen in
het werkboek. De les verliep zeer traag omdat de leerlingen eerst de zinnen van
de oefeningen in hun werkschrift moesten overschrijven vanuit in handboek en
dan pas konden starten met het maken van de oefeningen. Ik had op een groot
blad de theorie van het lijdend voorwerp geschreven en achteraan in de klas
omhoog gehangen. Zo was de eerste prent omhoog gehangen en konden de leerlingen
ernaar kijken tijdens het maken van de oefeningen. Beetje bij beetje durfden de
leerlingen ook meer vragen te stellen wanneer iets niet duidelijk was, dat was
mooi om te zien.
De
tweede les was opnieuw een les Nederlands. De leerlingen moesten de voltooid
deelwoorden invullen in een zin en dat voltooid deelwoord vervolgend omzetten
naar een bijvoeglijk naamwoord. Dat vonden de leerlingen niet zo moeilijk. Wel
maakten we al de oefeningen samen. Een werkvorm die de leerlingen niet gewoon
waren. Op het einde van deze 2 lessen moesten de leerlingen hun schrift vooraan
op mijn bureau leggen om ze na te kijken. Blijkbaar werd dat niet gedaan door
de leerkracht. Gelukkig had ik stempels en stickers bij als beloningssysteem.
Ik had ook heel wat andere materialen aangekocht om mee te werken tijdens de
lessen.
Na de
taalles kon ik starten met de rekenles. De rekenles ging over variabelen. Stap
per stap werden de oefeningen klassikaal opgelost. De leerlingen bloeiden
beetje bij beetje meer open. Ik noteerde telkens alle oefeningen mee op het
bord die de leerlingen moesten noteren in hun schrift. Wanneer de oefening
genoteerd was mochten er regelmatig leerlingen naar het bord komen om de
antwoorden te noteren. Ook dat hadden ze nog niet vaak mogen doen. Je zag dat
de andere leerlingen extra hun best gingen doen om de oefeningen goed op te
lossen in hun eigen schrift zodat ze zelf ook eens naar het bord mochten komen.
Alles verliep zoals gepland, de les werd mooi afgerond.
Om 1 uur
ging de schoolbel en gingen we samen naar beneden. In het begin van de les had
ik de juf een evaluatieblad gegeven om in te vullen. Ik had nooit gedacht dat
het effectief ingevuld zou zijn. Maar ze had heel hard haar best gedaan om het
zeer net in te vullen. Samen overliepen we het blad en gaf ze de onderwerpen
voor de volgende dag mee. Vanaf dinsdag zou ik een hele dag lesgeven. Op mijn
evaluatieblad stond het volgende:
1) Wat heeft u als positief ervaren? Nederlands en rekenen zijn beide
goed gedaan.
Contact met de leerlingen was goed. Manier van
uitleggen is prima.
2) Suggesties, tips: In plaats van sommen
zegt ze oefeningen tijdens
de rekenles. De 1 maakt ze op een andere manier. Het
wordt bij ons
anders geschreven. Dus ze heeft het zo geleerd.
Het was
een geslaagde eerste stagedag. Terug in het kamp stond het eten onmiddellijk klaar.
Vandaag kregen we vis in rode saus met rijst. Na het eten deed ik een dutje
waarna ik begon aan mijn lesvoorbereidingen. De lesvoorbereidingen moesten
telkens geschreven worden, want een computer had ik niet mee. Het was eens iets
anders! Een paar uur later was ik klaar. Opnieuw maakte ik enkele grote bladen
om omhoog te hangen in de klas.
Om 5 uur
stond er sport en spel op het programma. We trokken onze sportoutfit aan en
verzamelden op het zandpleintje waar de turnleerkracht op ons stond te wachten.
Helaas begon het dan net te regenen. Maar na de regen speelden we verder. Er
stonden verschillende varianten van estafette op het programma en een vorm van
dood aan, wat wel gespeeld werd op een veel te klein veld. Het leverde mooie
foto’s op!
Toen het
donker werd stopten we met sport en spel. Ik moest nog enkele werkjes afwerken
voor de volgende dag. Ik haalde mijn stiften boven en begon eraan. Ondertussen
kreeg ik bezoek van 2 nieuwsgierige meisjes die eens kwamen kijken in ons
hutje. Ze zagen dat ik papier en stiften had en ze vroegen of ze een tekening
mochten maken. Beide maakten ze een hele mooie tekening.
Om 8 uur
werd er gefloten voor het avond eten. Er stonden pannenkoeken met een broodje
kaas op het menu. De pannenkoeken waren net vers gebakken en dus super lekker.
Na het eten was er nog een algemene bespreking over de afgelopen dag en een
avond zege. Nadien kropen we in ons bedje na alweer een leuke dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten