zondag 13 april 2014

Stageweek - maandag 7 april

Maandag 7 april ging onze wekker af om kwart voor 6 omdat het normaal gezien om kwart over 6 ontbijt was. We maakten ons snel klaar zodat we zeker op tijd aan het ontbijt stonden. Helaas waren we alweer vergeten rekening te houden met het Surinaamse tempo… Het ontbijt kwam er pas tegen kwart voor 7. Ik besloot dus van de volgende dag in mijn bed te blijven liggen tot half 7 J. Als ontbijt kregen we een broodje met kip en een broodje met sardien. Het was wel een lekker ontbijt. We waren dus klaar voor onze eerste stagedag. Om 7 uur vertrok iedereen met de boot naar haar stage dorp. Mijn groep moest pas tegen half 8 te voet vertrekken. Rond kwart voor 8 kwamen we op de school aan. De traditie hier in op de Surinaamse scholen is om de dag te beginnen met de vlaggenparade. Een moment van rust waarbij de Surinaamse vlag gehesen wordt terwijl het volkslied gezongen wordt. Daarna ging iedereen rustig naar de klas.






Aangekomen in de klas maakten de leerlingen het opnieuw rustig om de dag te starten met het ochtendgebed waarna de lessen konden beginnen. Ik nam achteraan in de klas plaats om de eerste lesuren te observeren. Wat me opviel tijdens de observatie was dat de juf vertelde en de leerlingen gewoon luisterden. Er was niets van interactie te merken… De eerste les was een godsdienst les. De juf nam de bijbel erbij en las gewoon een verhaal voor. Na het verhaal werd het verhaal niet besproken of werden er geen vragen gesteld. Er werd gewoon overgegaan naar de volgende les. De volgende les was een muziekles. Op school was er een muziekleerkracht aanwezig (die ook de tekenleerkracht was) die de muzieklessen verzorgde. Bij het binnenkomen noteerde de leerkracht het volgende lied op het bord die de leerlingen noteerden in hun muziekschrift:

         Verzwakt door vele zonden
         Verzwakt door vele zonden, kom ik tot u.
         O Jezus zie mijn wonden, genees ze nu.
         Ik heb u vaak verraden door grote schuld.
         Verlos mij van het kwade zo lang geleed.

         Ik hoor uw woorden klinken vol diepe gloed.
         Wie dorst heeft kome drinken, mijn Godd’lijk bloed.
         Ik wil uw honger stillen met hemels brood.
         Och wil toch niet verspillen, wat ik u bood.

Wanneer de leerkracht het lied 1 keer voorgezongen had, was het de beurt aan de leerlingen. De leerlingen zaten direct in het juiste ritme en zongen op de goede toon. Het was echt super goed gezongen, en dat van de eerste keer. Vervolgens werden de zinnen van het lied besproken en was de muziekles gedaan. Vanaf 9 uur was het mijn beurt om les te geven.

De eerste les die ik moest geven (van 9u00 tot 9u30) was een taal les rond het lijdend voorwerp. Ik herhaalde de theorie en maakte vervolgens de oefeningen in het werkboek. De les verliep zeer traag omdat de leerlingen eerst de zinnen van de oefeningen in hun werkschrift moesten overschrijven vanuit in handboek en dan pas konden starten met het maken van de oefeningen. Ik had op een groot blad de theorie van het lijdend voorwerp geschreven en achteraan in de klas omhoog gehangen. Zo was de eerste prent omhoog gehangen en konden de leerlingen ernaar kijken tijdens het maken van de oefeningen. Beetje bij beetje durfden de leerlingen ook meer vragen te stellen wanneer iets niet duidelijk was, dat was mooi om te zien. 



De tweede les was opnieuw een les Nederlands. De leerlingen moesten de voltooid deelwoorden invullen in een zin en dat voltooid deelwoord vervolgend omzetten naar een bijvoeglijk naamwoord. Dat vonden de leerlingen niet zo moeilijk. Wel maakten we al de oefeningen samen. Een werkvorm die de leerlingen niet gewoon waren. Op het einde van deze 2 lessen moesten de leerlingen hun schrift vooraan op mijn bureau leggen om ze na te kijken. Blijkbaar werd dat niet gedaan door de leerkracht. Gelukkig had ik stempels en stickers bij als beloningssysteem. Ik had ook heel wat andere materialen aangekocht om mee te werken tijdens de lessen.





Na de taalles kon ik starten met de rekenles. De rekenles ging over variabelen. Stap per stap werden de oefeningen klassikaal opgelost. De leerlingen bloeiden beetje bij beetje meer open. Ik noteerde telkens alle oefeningen mee op het bord die de leerlingen moesten noteren in hun schrift. Wanneer de oefening genoteerd was mochten er regelmatig leerlingen naar het bord komen om de antwoorden te noteren. Ook dat hadden ze nog niet vaak mogen doen. Je zag dat de andere leerlingen extra hun best gingen doen om de oefeningen goed op te lossen in hun eigen schrift zodat ze zelf ook eens naar het bord mochten komen. Alles verliep zoals gepland, de les werd mooi afgerond.




Om 1 uur ging de schoolbel en gingen we samen naar beneden. In het begin van de les had ik de juf een evaluatieblad gegeven om in te vullen. Ik had nooit gedacht dat het effectief ingevuld zou zijn. Maar ze had heel hard haar best gedaan om het zeer net in te vullen. Samen overliepen we het blad en gaf ze de onderwerpen voor de volgende dag mee. Vanaf dinsdag zou ik een hele dag lesgeven. Op mijn evaluatieblad stond het volgende:
1) Wat heeft u als positief ervaren? Nederlands en rekenen zijn beide 
    goed gedaan. Contact met de leerlingen was goed. Manier van 
    uitleggen is prima.
2) Suggesties, tips: In  plaats van sommen zegt ze oefeningen tijdens 
    de rekenles. De 1 maakt ze op een andere manier. Het wordt bij ons 
    anders geschreven. Dus ze heeft het zo geleerd.
Het was een geslaagde eerste stagedag. Terug in het kamp stond het eten onmiddellijk klaar. Vandaag kregen we vis in rode saus met rijst. Na het eten deed ik een dutje waarna ik begon aan mijn lesvoorbereidingen. De lesvoorbereidingen moesten telkens geschreven worden, want een computer had ik niet mee. Het was eens iets anders! Een paar uur later was ik klaar. Opnieuw maakte ik enkele grote bladen om omhoog te hangen in de klas.




Om 5 uur stond er sport en spel op het programma. We trokken onze sportoutfit aan en verzamelden op het zandpleintje waar de turnleerkracht op ons stond te wachten. Helaas begon het dan net te regenen. Maar na de regen speelden we verder. Er stonden verschillende varianten van estafette op het programma en een vorm van dood aan, wat wel gespeeld werd op een veel te klein veld. Het leverde mooie foto’s op!











Toen het donker werd stopten we met sport en spel. Ik moest nog enkele werkjes afwerken voor de volgende dag. Ik haalde mijn stiften boven en begon eraan. Ondertussen kreeg ik bezoek van 2 nieuwsgierige meisjes die eens kwamen kijken in ons hutje. Ze zagen dat ik papier en stiften had en ze vroegen of ze een tekening mochten maken. Beide maakten ze een hele mooie tekening.



Om 8 uur werd er gefloten voor het avond eten. Er stonden pannenkoeken met een broodje kaas op het menu. De pannenkoeken waren net vers gebakken en dus super lekker. Na het eten was er nog een algemene bespreking over de afgelopen dag en een avond zege. Nadien kropen we in ons bedje na alweer een leuke dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten