Maandag
14 april hebben Elfi en ik onze eindpresentatie gegeven voor de wiskunde
leerkrachten van het SPI. Ons doel was een docentenhandleiding rond procenten
en kapitaal sommen voor te leggen met de nodige ontwikkelde materialen.
Onze
rode draad waren de handpoppen ‘Kwartje en Muntje’. Bij de inleiding van onze
presentatie werden deze poppen dus ook gebruikt in toneelvorm:
·
Dag
Kwartje! Hoe gaat het met jou?
-
Hey
Muntje! Alles gaat prima met mij!!! En bij jou?
·
Gho,
de lk heeft ons verteld dat we gaan rekenen met geld…
-
Waarom
maakt je dat bang?
·
Het
lijkt zo moeilijk: procenten, kapitaal, rente ….
-
Maar
Muntje, je moet niet geen schrik hebben. Ik heb gehoord dat er twee blanke
Belgische stagiaires hier in Suriname een handleiding rond rekenen met geld
volledig hebben uitgewerkt!
·
Waarom
is dat zo goed?
-
Omdat
elke leerling op zijn eigen niveau kan werken. Er wordt dus veel
gedifferentieerd. Er worden ook verschillende werkvormen gebruikt.
·
Hmm,
werkvormen?
-
Ja,
niet enkel en alleen de leerkracht praat. Maar ook de leerlingen nemen actief
deel aan de les: duo-werk, groepswerk, hoekenwerk, spelvormen …
·
Wauw!
Spelletje, samenwerken… Zo leuk, ik wil er direct aan beginnen!
-
Let’s
go! Kom mee!
Na het
inleidend toneeltje stelden we ons beide voor. Waarna we begonnen met de
eigenlijke presentatie. We legden nogmaals uit wat onze opdracht exact was en
wat we ontwikkeld hadden. De lessen zijn opgebouwd zoals we dat geleerd hebben
op de hogeschool: lesdoelen, lesbegin, lesuitwerking, lesafsluiting, media en
bijlagen. Dat hebben we kort uitgelegd aan de leerkrachten. In de werkblaadjes
hebben we zoveel mogelijk proberen te differentiëren door gebruik te maken van
de ‘huisjes’ symbolen.
Uitleg van onze symbolen:
Uitleg van onze 4 posten:
Na onze
uitleg van ongeveer 30 minuten kregen de leerkrachten de kans om onze
materialen te bekijken. We hebben geprobeerd van dit op een leuke manier aan te
brengen. Zo kozen we ervoor om 4 hoeken uit te zetten waar de leerkrachten een
kijkje konden bij nemen. Bij post 1 lag de docentenhandleiding klaar met de
werkbundel en de correctiesleutel. Ook de nodige materialen die nodig waren om
de lessen te geven waren aanwezig. Bij post 2 lag ons winkelspel uitgestald:
een spelbord, pionnen, de nodige kaartjes, dobbelstenen,… Post 3 was onze
werkvormenhoek. Bij deze hoek stond er een laptop waar ons zelfgemaakte filmpje
op afspeelde. Op het filmpje waren heel wat werkvormen te zien die we toegepast
hadden in de klassen. Bij post
4 stond ons hoekenwerk uitgestald. Ons hoekenwerk bestond uit: Jungle speed,
vraag maar raak kaartjes en rollenspel waarin gewerkt wordt met kapitaalsommen
en procenten. Elfi en ik liepen rond om extra uitleg te geven en mogelijke
vragen te beantwoorden. Terwijl de leerkrachten de verschillende posten aan het
bekijken waren, werden de foto’s die Elfi en ik genomen hebben doorheen onze
lessen geprojecteerd op de muur. Zo kregen de leerkrachten ook de kans om te
zien op welke manier wij lesgaven.
Enkele
foto’s van onze presentatie:
Post 1: Docentenhandleiding + werkbundel + correctiesleutel
Post 3: Werkvormenhoek begeleid met een filmpje
Post 4: Hoekenwerk
Na onze
presentatie en het bekijken van de hoeken hielden we nog een vragenronde. We
kregen heel wat vragen wat echt leuk was. Zo wisten we dan de leerkrachten er
enthousiast over waren en er meer over te weten wouden komen. Elfi en ik konden
steeds een antwoord geven op de vragen. Elfi en
ik zijn tevreden over onze gegeven presentatie. We hebben er hard aan gewerkt
maar zijn tot een mooi resultaat gekomen. Hopelijk wordt onze handleiding
verspreid over alle PI’s zodat we heel wat studenten extra kunnen ondersteunen
met onze didactische materialen en werkvormen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten