maandag 28 april 2014

Eindpresentatie handleiding

Maandag 14 april hebben Elfi en ik onze eindpresentatie gegeven voor de wiskunde leerkrachten van het SPI. Ons doel was een docentenhandleiding rond procenten en kapitaal sommen voor te leggen met de nodige ontwikkelde materialen.



Onze rode draad waren de handpoppen ‘Kwartje en Muntje’. Bij de inleiding van onze presentatie werden deze poppen dus ook gebruikt in toneelvorm:

·         Dag Kwartje! Hoe gaat het met jou?
-        Hey Muntje! Alles gaat prima met mij!!! En bij jou?
·         Gho, de lk heeft ons verteld dat we gaan rekenen met geld…
-        Waarom maakt je dat bang?
·         Het lijkt zo moeilijk: procenten, kapitaal, rente ….
-        Maar Muntje, je moet niet geen schrik hebben. Ik heb gehoord dat er twee blanke Belgische stagiaires hier in Suriname een handleiding rond rekenen met geld volledig hebben uitgewerkt!
·         Waarom is dat zo goed?
-        Omdat elke leerling op zijn eigen niveau kan werken. Er wordt dus veel gedifferentieerd. Er worden ook verschillende werkvormen gebruikt.
·         Hmm, werkvormen?
-        Ja, niet enkel en alleen de leerkracht praat. Maar ook de leerlingen nemen actief deel aan de les: duo-werk, groepswerk, hoekenwerk, spelvormen …
·         Wauw! Spelletje, samenwerken… Zo leuk, ik wil er direct aan beginnen!
-        Let’s go! Kom mee!




Na het inleidend toneeltje stelden we ons beide voor. Waarna we begonnen met de eigenlijke presentatie. We legden nogmaals uit wat onze opdracht exact was en wat we ontwikkeld hadden. De lessen zijn opgebouwd zoals we dat geleerd hebben op de hogeschool: lesdoelen, lesbegin, lesuitwerking, lesafsluiting, media en bijlagen. Dat hebben we kort uitgelegd aan de leerkrachten. In de werkblaadjes hebben we zoveel mogelijk proberen te differentiëren door gebruik te maken van de ‘huisjes’ symbolen.




Uitleg van onze symbolen: 


Uitleg van onze 4 posten:


Na onze uitleg van ongeveer 30 minuten kregen de leerkrachten de kans om onze materialen te bekijken. We hebben geprobeerd van dit op een leuke manier aan te brengen. Zo kozen we ervoor om 4 hoeken uit te zetten waar de leerkrachten een kijkje konden bij nemen. Bij post 1 lag de docentenhandleiding klaar met de werkbundel en de correctiesleutel. Ook de nodige materialen die nodig waren om de lessen te geven waren aanwezig. Bij post 2 lag ons winkelspel uitgestald: een spelbord, pionnen, de nodige kaartjes, dobbelstenen,… Post 3 was onze werkvormenhoek. Bij deze hoek stond er een laptop waar ons zelfgemaakte filmpje op afspeelde. Op het filmpje waren heel wat werkvormen te zien die we toegepast hadden in de klassen. Bij post 4 stond ons hoekenwerk uitgestald. Ons hoekenwerk bestond uit: Jungle speed, vraag maar raak kaartjes en rollenspel waarin gewerkt wordt met kapitaalsommen en procenten. Elfi en ik liepen rond om extra uitleg te geven en mogelijke vragen te beantwoorden. Terwijl de leerkrachten de verschillende posten aan het bekijken waren, werden de foto’s die Elfi en ik genomen hebben doorheen onze lessen geprojecteerd op de muur. Zo kregen de leerkrachten ook de kans om te zien op welke manier wij lesgaven.


Enkele foto’s van onze presentatie:



Post 1: Docentenhandleiding + werkbundel + correctiesleutel













Post 3: Werkvormenhoek begeleid met een filmpje

Post 4: Hoekenwerk


Na onze presentatie en het bekijken van de hoeken hielden we nog een vragenronde. We kregen heel wat vragen wat echt leuk was. Zo wisten we dan de leerkrachten er enthousiast over waren en er meer over te weten wouden komen. Elfi en ik konden steeds een antwoord geven op de vragen. Elfi en ik zijn tevreden over onze gegeven presentatie. We hebben er hard aan gewerkt maar zijn tot een mooi resultaat gekomen. Hopelijk wordt onze handleiding verspreid over alle PI’s zodat we heel wat studenten extra kunnen ondersteunen met onze didactische materialen en werkvormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten