maandag 31 maart 2014

Fort Nieuw Amsterdam

Vrijdag 28 maart besloten Flore, Bram, Nikki en ikzelf naar Nieuw Amsterdam te gaan. We namen onze fiets en vertrokken. Het Fort Nieuw Amsterdam ligt op een strategisch zeer belangrijk punt, precies waar de Commewijnerivier en Surinamerivier, vlak bij de oceaan, samenvloeien. Het Fort Nieuw Amsterdam is opgezet als verdedigingswerk voor de achterliggende plantages aan de bovenloop van beide rivieren. Het is een royaal opgezet aarden fort, een vijfhoek (polygoon) met 5 bastions. De opdracht voor de bouw werd gegeven door de ‘Geoctroyeerde Sociëteit van Suriname’ die in 1683 was opgericht. Het fort Nieuw Amsterdam heeft als verdedigingswerk een weinig succesvolle historie. Tweemaal viel het zonder slag of stoot in de handen van de Engelsen.
In de loop van de 19e eeuw verloor het Fort Nieuw Amsterdam steeds meer aan betekenis. In 1872 werd een deel van de kazernes als gevangenis ingericht. Tot 1967 was dit de enige gevangenis in Suriname. Op 1 februari 1907 werd het Fort Nieuw Amsterdam officieel als verdedigingswerk opgeheven en tot bestuurscentrum van het district Commewijne verklaard. Vanwege de strategische ligging is het Fort Nieuw Amsterdam tijdens de 2e wereldoorlog door de Amerikanen gebruikt als verdedigingspunt voor de bauxietwinning in het bovenstroomgebied van de Surinamerivier. De grote kanonnen op het bolwerk herinneren aan deze periode.

Na heel wat kilometers kwamen we bij de Suriname rivier aan. In de verte zagen we de overzetboot al aankomen die ons naar Nieuw Amsterdam zou brengen. We plaatsten onze fietsen op de boot en onze tocht kon beginnen.




We zagen het volgende bord en besloten rechtdoor te fietsen:


Op onze fietstocht vanaf de aanlegplaats van de boot naar het Openluchtmuseum Fort Nieuw Amsterdam zagen we Amerikaanse kanonnen uit de tweede wereldoorlog. De Amerikanen beschermden Suriname vanwege de aanwezigheid van de tijdens de oorlog voor de productie van aluminium zeer belangrijke bauxietmijnen en bedrijven. De schootsafstand van de kanonnen reikte tot de monding van de Surinamerivier. Oudere Nieuw Amsterdammers weten nog te vertellen dat wanneer één van de kanonnen werd afgeschoten, heel Nieuw Amsterdam op zijn grondvesten trilde.





Na ons bezoek aan de kanonnen namen we opnieuw de fiets en fietsten richting Mariënburg. Onderweg konden we opnieuw genieten van een prachtig uitzicht. Het was een super warme dag, wat het een vermoeiende fietstocht maakte. Bij onze aankomst vertelde de opzichter ons dat Paramaribo 24 km van Mariënburg lag. We hadden dus een tocht van 24 km achter de rug J



Mariënburg was een plantage. In 1880 werd de verlaten plantage gekocht door de Nederlandse Handel Maatschappij die er een suikerfabriek wilde vestigen voor al het suikerriet van de omliggende plantages. Voor de aanvoer van riet werd een twaalf km lange spoorweg aangelegd, de eerste spoorverbinding in Suriname.  Een eeuw later, in 1996, werd de fabriek gesloten en sindsdien is er niets meer gedaan met het terrein en de gebouwen. Momenteel groeien er bomen tussen de grote tandwielen van de suikerrietpers. Het is een ruïne geworden, maar het was ooit een indrukwekkend bedrijf met een hoge productie en prachtige machines. Er waren nog enkele gebouwen te bezichtigen: de oude directeurswoning, die van de machinist en het hoge gebouw waar vroeger rum gedestilleerd werd. Er staan ook nog enkele kiepwagens op de spoorrails als herinnering aan vroegere tijden. Verder is er niets gedaan om het voor toeristen aantrekkelijk te maken.






Na een korte wandeling door Mariënburg besloten we terug te keren. Op de terugweg stopten we nog even voor een maaltijd bami met kip. Terug thuis hadden we een leuke maar vermoeiende fietstocht van ongeveer 48 km achter de rug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten